Categoriearchief: Zonder tweets

Parijs 2006: Dag 1

We hebben een korte vakantie tussen kerst en oud/nieuw ingepland: 3 dagen naar Parijs.
Vandaag vertrekken we; eerst met de trein naar Rotterdam, en daar met de Thalys van 8:00 uur naar Parijs alwaar we iets na elven aankomen. Er zijn nog tussenstops in Antwerpen en Brussel; het stuk tussen Antwerpen en Brussel gaat in een slakkengang, maar het stuk Brussel – Parijs gaat in een flink tempo en neemt slechts een uur in beslag.

Op Gare Du Nord kopen we een metrokaartje voor 3 dagen onbeperkt metro-en – lekker handig, je hoeft niet na te denken, gewoon de metro in als je zin hebt. Vervolgens naar ons redelijke hotel Hotel Des Archives om de koffers weg te brengen; om 12 uur zijn we klaar om de stad in te gaan.

Al voor vertrek hadden we bedacht dat we wat plekken wilden bezoeken waar het boek De Da Vinci Code zich afspeelt, te beginnen bij het Ritz hotel waar hoofdrolspeler Landon ’s nachts wakker gebeld wordt. Als handleiding gebruiken we deze route.
Vervolgens zijn we naar het Louvre vertrokken, en hebben de piramides en schilderijen gezien die in het boek voor komen; het beroemste schilderij is uiteraard de Mona Lisa. Niet dat dat nou zo’n bijzonder schilderij is, maar er stonden ontzettend veel mensen in de hal om het te kunnen bekijken. Je vraagt je trouwens wel af hoe ze in het boek zo snel achter het schilderij hebben kunnen kijken, er zit een enorme glasplaat voor.

Vervolgens zijn we via de Champs Elysees en de Arc de Triomphe naar station Saint Lazare gegaan waar in het boek als afleidingsmaneuvre een treinkaartje gekocht wordt. Het station op zich is niet echt bijzonder, maar wel grappig om er even geweest te zijn.

Dit was genoeg voor 1 dag, dus even naar het hotel (waar we prompt in slaap vielen), en vervolgens voor een aperatiefje naar het Open Cafe. De dag hebben we afgesloten met een diner in het gezellig drukke restaurant Le Chant des Voyelles.

Lees verder

Weissensee: voorbereidingen (6)

Vandaag, 2e kerstdag, is de baan open van elf uur ’s ochtends tot vier uur; een goed moment om een flink aantal kilometers te maken.
Om 11:00 stond ik op het ijs; in de loop van de middag kwam Vincent met Jan langs om naar mijn prestaties te kijken. Ik had er ondertussen 160 rondjes op zitten, en ik wilde nog 40 om zodoende 80 (!) kilometer te schaatsen.

De laatste kilometers gingen niet van een leien dakje, maar ik heb het vol gehouden; Vincent telde de laatste 30 rondjes voor me af. De 100 kilometer op de Weissensee moet toch echt gaan lukken!

En nou maar hopen dat het flink gaat vriezen – het is te volgen via een paar webcams.

Weissensee: voorbereidingen (5)

Afgelopen maandag had ik last van een buikgriep, en werd het schaatsen dus niks; daarom ben ik vanavond geweest, in de verondestelling dat ik kon schaatsen van half negen tot tegen middernacht. Maar helaas, om half elf werd ik van het ijs gestuurd omdat het daarna schaatsen voor lage noren was. ‘Maar ik heb lage noren!’. ‘Ja, maar dan heb je een ander toegangskaartje nodig.’

Nou ja, ik ben maar naar huis gegaan, na ongeveer 43 kilometer schaatsen (het doel was zo’n 60 kilometer).

Sneak Preview: The Illusionist

De film van vanavond was The Illusionist. De film speelt zich af aan het begin van de vorige eeuw, en gaat over een illusionist waarvan niemand kan ontdekken hoe zijn truuken en illusies werken. Er ontstaat een spannend verhaal als een vrouw dood wordt gevonden.

De film komt een beetje traag op gang, maar wordt vervolgens erg intrigerend. Goed verhaal, mooi gefilmd.
Aanrader.

Weissensee: voorbereidingen (4)

Doel van vandaag is 50 kilometer schaatsen, vorige week had ik er 40 op zitten, nu moest het meer worden.
Janna (mijn zus) was er niet bij, die had afgelopen weekeinde al met de familie geschaatst, en ze gaat morgen ook weer.

De eerse 40 kilometers waren niet zo’n probleem, het tempo zat er goed in: gemiddeld 25 km per uur. Maar bij de laatste 10 kilometer ging het tempo er behoorlijk uit. In ieder geval heb ik de 125 ronden volbracht – en dat was het doel.

Hopelijk volgende week weer meer kilometers, al zal ik op de maandagavond nooit de volle 100 kilometer kunnen afleggen: de baan is maar 3 uur open, minus 2×10 minuten dwijlen, dus veel meer dan 65 kilometer wordt het niet.