Categoriearchief: Zonder tweets

Vakantie: Moskou – Peking, dag 1

Vandaag is de start van een nieuw avontuur: we gaan met de trein van Moskou naar Peking! Vorig jaar op een of ander feestje kwam deze trip ter sprake, en wij zeiden tegen elkaar: hee wat leuk, zullen we dat volgend jaar gaan doen? Dat idee hebben we niet meer los gelaten; ik heb een folder opgevraagd bij Tiara Tours over treinreizen door Siberie en zijn we op zoek gegaan naar een reis. Het is de Trans-Mongolie reis geworden: vliegen naar Moskou, dan met de trein naar Irkutsk, vervolgens naar Ulaan Baatar (Mongolie) en als laatste naar Peking.

Maar vandaag beginnen we met de vliegreis naar Moskou; de vlucht vertrekt 8:45, dus wekker op half vier en met de nachttrein naar Schiphol.
Omdat we vliegen met Austrian Airways gaan we eerst naar een winderig Wenen, en moeten we overstappen; wachttijd is minder dan een uur, dus geen probleem. Half vier ’s middags lokale tijd landen we in Moskou, vanwege een stevige wind in de rug landen we ruim op tijd ondanks wat vertraging bij het vertrek. Paspoortcontrole was ook snel achter de rug.

En daarmee was de voorspoed afgelopen. We zouden opgepikt worden door iemand van Tiara Tours, maar er was niemand te bekennen. Gelukkig hadden we genoeg telefoonnummers meegekregen, en konden we Dmitri bereiken; hij moest ons ophalen, maar die bleek op het verkeerde vliegveld te staan – het was verkeerd aan hem doorgegeven, hij stond op het vliegveld te wachten waar KLM aankomt.
Hij stelde voor een taxi te nemen, een officiele bij stand 66. Pas na lang zoeken konden we die vinden en werden we naar Hotel Tourist gebracht – een rit van 50 minuten.

Na het inchecken hebben we gelijk de metro gepakt richting Rode Plein om ons terrasje van onze vakantie van drie jaar geleden te vinden en een biertje te drinken. Dat ging probleemloos, ook hebben we nog gegeten in een restaurant waar we drie jaar geleden gegeten hebben.

Lees verder

Vliegen: Landen op het IJsselmeer

De laatste maanden heb ik weinig over vliegen geschreven – ik heb wat dat betreft niet stil gezeten (of op de grond gestaan), maar daarover na de vakantie meer.
Vandaag had ik een aerobatics les zullen hebben, maar die ging niet door omdat de PH-JEJ in onderhoud was. Wings over Holland stelde een alternatief programma voor: een keerje op pad met de PH-DUK en een paar landingen maken op het IJsselmeer. Zo gezegd zo gedaan, er ging nog iemand mee die les had zullen hebben op de JEJ; eerst heb ik een paar landingen en starts op het water gemaakt, en later deed Eugenie een paar. Tussendoor dus wisselen op het water. Aan het eind deed instructeur Sebo nog een noodlanding voor.

Erg leuk om een keer mee te maken; voor foto’s kijk hier.

Film: Harry Potter – Order of the Phoenix

De nieuwste Harry Potter film de Order of the Phoenix is net uit, en draait in Amsterdam in Pathe ArenA in IMAX formaat – dat wil zeggen een enorm groot beeld en veel geluid. Ook is een stukje van de film in 3D – een brilletje op dus.

De film was indrukwekkend, maar lang niet zo vrolijk als zijn voorgangers. Ik ken de boeken, en kon daarom alle scenes duidelijk plaatsen; ik vraag me af of mensen die het boek niet kennen het ook allemaal wel snappen.
Ik vond het stukje 3D wel leuk; probleem was alleen de ondertiteling, die blijft gewoon op het scherm geprojecteerd terwijl je ogen zich regelmatig aanpassen om dichterbij en verderweg te kunnen kijken; daarbij wordt de ondertiteling onscherp en onleesbaar. Luisteren dus in plaats van lezen.

Sneak Preview: Copying Beethoven

De film Copying Beethoven gaat over een studente die bij Ludwig Von Beethoven terecht komt om hem te helpen bij het kopieren van de 9e symfonie voor de muziekanten. Dat moest toen allemaal nog overgeschreven worden – er waren geen kopieermachines.

De vrouw Anna Stoltz helpt hem door de moeilijke tijd zo vlak voor de premiere van de 9e heen, en helpt de slechthorende Beethoven bij het dirigeren. Er ontstaat een band tussen de twee, en dat helpt Beethoven bij het schrijven van zijn volgende stuk.

Leuke film als je van de muziek van Beethoven houdt; ik heb me er prima mee vermaakt ondanks een dun verhaallijntje. Vooral de muziek en de sfeer in de film spraken mij aan.

Roze stadswandeling

Het Midzomergrachtfestival is weer in Utrecht; het is een jaarlijks “eigentijds homocultureel evenement waarin het homoseksuele element nadrukkelijk maar niet opdringerig aanwezig is”. Een week lang zijn er dan allerlei evenementen in de de stad.

Vincent had gezien dat er vandaag een roze stadswandeling zou plaats vinden; het leek ons leuk om daarin mee te wandelen en iets van de roze geschiedenis van onze stad op te snuiven.

Bij de verzamelplek was het onverwacht druk, de organisatie was blij geweest met een opkomst van 20 pesonen – het waren er uiteindelijk tussen de 70 en 80!
De wandeling leidde langs enkele markante punten in de stad, ik heb in ieder geval een hoop nieuwe dingen gezien, zoals het mannetje achter de Dom.

Na de wandeling was er nog een borrel bij het COC; daar ontmoetten we nog twee jongens (waarvan Vincent er -uiteraard- een kende) met wie we gezellig nog even wat gedronken hebben bij Chueca, en heerlijk gegeten hebben aan de Oude gracht bij een Thais/Indonesisch restaurant.