Categoriearchief: Zonder tweets

Florida dag 8

Tijd om de wind achter ons te laten en te vertrekken naar hopelijk rustiger en zonniger oorden – ofwel onderweg naar Miami Beach!
Na het beste ontbijt tot nu toe bij The Golden Corral gaan we onderweg. Er was toch nog wel redelijk wat schade te zien van Jeanne, veel kapotte
reclameborden, half of heel weggewaaide daken, kapotte verkeerslichten, ontwortelde bomen en dergelijke.
De wegen waren desondanks uitstekend begaanbaar en rond 2 uur ’s middags waren we in het Clay Hotel op Miami Beach – een eiland voor de kust van Miami dat met bruggen met het vaste land verbonden is. Het hotel is prima, enige opmerking
is dat er ’s nachts nogal veel lawaai is van airco’s die buiten staan te gillen.

Twe blokken van het hotel af ligt het strand, een mooi wit en breed zandstrand met allerlei leuke lifeguard huisjes. En de zonscheen!
Op de terugweg zijn we door het Art Deco deel van het eiland gelopen; daar staan allemaal achitectonisch leuke, aparte gebouwen. Zelfs hoge hotelbebouwen in de buurt zijn in dezelfde stijl gebouwd.
Ook zijn we DE winkelstraat van Miami Beach doorgelopen: Lincoln Road, een straat vol met winkels met merkkleding en -artikelen, en met leuke eettentjes.

Het avondeten was bij het News Cafe aan de Ocean Drive, de straat die voor het strand langs loopt.

Florida dag 7

Rond 7 uur was er flink wat windkabaal rond het hotel. Tijd om de televisie aan te zetten en kijken hoe erg het is met hurricane Jeanne.
Langs de kust ging het er ruig aan toe; meer het land in, waar wij zitten, waait en regent het ook erg hard, maar niet zoals aan de kust.
Rond 2 uur ’s middags was het ergste voorbij, en was het zelfs even droog. De wind is nog lang niet weg.

Voor Florida is dit de 4e tropische storm dit seizoen, en dat was niet meer voorgekomen sinds rond 1886. Dat betekent dat weer alles kapot is, met name aan de kust. Stranden zijn weer verder weggespoeld.
Men heeft het hier behoorlijk gehad met de stormen.

Waar wij zijn zien we wel afgebroken takken en veel rotzooi overal, maar er lijkt niet echt veel kapot te zijn. Ook hebben we geen spanningsuitval gehad. En al zou dat wel gebeuren – het hotel heeft een noodaggregaat.

Tot 6 uur morgenochtend is het verboden de weg op te gaan, de wegen zijn alleen toegankelijk voor geautoriseerde personen zoals politie en hulpdiensten. Men houdt zich daar goed aan, slechts een enkele auto op de weg te zien.

’s avonds eten in het restaurant van het hotel die voor de gelegenheid open is – normaliter is het restaurant ’s avonds niet in gebruik.

Florida dag 6

Vandaag ontbijt bij Pondarosa – all you care to eat for only $3,99.
Daar komt nog wel wat bij – belasting en tip zitten nooit bij het bedrag in.

Omdat de storm over ons heen leek te gaan hebben we bedacht dat het wel eens slim zou kunnen zijn om vanmorgen nog te vertrekken naar Miami dat een stuk zuidelijker ligt en minder last zou krijgen van Jeanne. Bovendien hoefden we hier dan niet nog een nacht te blijven (autorijden is morgen verboden).
Herman heeft het hotel in Miami gebeld, maar die mochten ons niet inschrijven omdat ook daar een evacuatie zou kunnen plaats vinden. Dat wilden we niet afwachten, en besloten we vandaag naar Sea World te gaan, en hier nog een nacht te blijven.

Sea World is hardstikke leuk, veel vissoorten en dergelijke gezien; daarnaast waren er prachtige show’s met zeeleeuwen, dolfijnen en ‘killer whales’, een soort walvis.

Wat opvalt bij alle parken, waar we geweest zijn, is de rust – nergens rijen van betekenis. De vakantietijd is duidelijk voorbij, behalve voor Engeland lijkt het wel. Dat verbaasde me nogal, kinderen moeten toch naar school?
Navraag leert dat je in Engeland, mits tijdig aangegeven, kinderen zomaar 14 dagen van school mag halen. Veel Engelsen grijpen dat aan om in de rustige en goedkope tijd op vakantie gaan.

Onderweg terug naar het hotel zien we een electronisch billboard met de tekst ‘Mean Jeanne please go away’.
’s avonds hebben we gegeten bij de buren: een chinees buffet restaurant Ace.

En toen maar wachten op de storm…

Florida dag 5

Vandaag terug naar Kennedy Space Center om de rest te zien – erg indrukwekkend.
Er is onder andere een 3D Imax film over de opbouw van het ISS ruimtestation. Ook in de Astronaut Hall of Fame zijn leuje dingen te zien zoals een echte capsule waarmee men rond 1970-1972 naar de maan geweest is.

De storm Jeanne begint het leven in haar greep te krijgen. Bij het Kennedy Space Center waren de bustours al afgelast, en werden pallets met zandzakken naar binnen gereden. Kassa’s werden afgeplakt. Ook bij het Austronaut Hall of Fame werd van alles en nogwat in plastic gepakt, ongetwijfeld is morgen alles gesloten.
We moesten tanken – aan de kust waren de goedkope benzines al uitverkocht. Onderweg terug bleken de tolwegen gratis te zijn, dit om evacuaties niet te hinderen.
Op televisie wordt ook veel over Jeanne gesproken, en over welke route ze zal nemen. Dat is op zich niet erg zinvol, de route verandert zo ongeveer
elk uur.
In ieder geval krijgen we er zondag mee te maken…

Het avondeten was vandaag bij Golden Corral – een enorm buffet diner. Voor $7,99 zo veel eten als je kunt! Leuk voor een keer, en het smaakte ook nog wel.

Florida dag 4

Vandaag stond de dag in het teken van de ruimtevaart, we zijn ’s ochtends bijtijds, na een ontbijt bij Sizzler, naar het Kennedy Space Center gereden – een rit van ongeveer een uur en een kwartier.
Daar aangekomen bleek er een keuze te zijn tussen een gewone tour over het terrein, en een close-by tour. Die laatste tour is pas sinds enkele weken weer in gebruik sinds het 11 september gebeuren.
Wij hebben de close-by tour genomen en (de opbouw van) onderdelen van het ISS van dichtbij kunnen zien. Ook zijn we vlak langs het lanceerplatform gereden.

Al met al was er teveel te zien voor 1 dag; bovendien zijn de kaartjes 2 dagen geldig, dus we besloten om morgen nogmaals te gaan om de imax films te bekijken en naar het Astronaut Hall of Fame te bezoeken.
We werden wel gewaarschuwd om vooral eerst op internet te kijken, het zou kunnen zijn dat de boel gesloten is vanwege Jeanne. We zagen onder andere al dat men onderdelen van het ISS aan het inpakken waren ter bescherming tegen de tropische storm.
Overigens was de schade van voorgaande stormen, onder andere Francis, nog overduidelijk aanwezig. De planning is dat in maart 2005 weer een space shuttle de ruimte in gaat, maar men vreest vertraging, onder andere door de stormen.

Op de terugweg hebben we gegeten bij Magic Mining – lekkere prima spare ribs.