Marrakesh 2019 – dag 3

We willen vandaag naar het station van de stad wandelen.
Maar eerst rustig uitslapen, wachten tot het buiten een fatsoenlijke temperatuur is.

Elke ochtend om 7:00 uur worden we wakker gezongen, gezang dat van een aantal moskee├źn in de buurt komt. Ze zingen allemaal wat anders en lekker door elkaar. In de middag en avond gebeurt het ook nog een paar keer, ik kan geen regelmaat in de tijden ontdekken.
Het volume en de tijdsduur vallen me mee, het is niet oorverdovend en na een paar minuten is het alweer voorbij.

Na het ontbijt, min of meer hetzelfde eten als gisteren, gaan we op stap richting het station. Volgens Google Maps is het 55 minuten lopen maar daar gaan we veel langer over doen want we moeten een hoop portals groen maken onderweg.

Eerst komen we langs het Cyber Park Arsat Moulay Abdelsalam, dat hadden we gisteren ook al gezien maar dat hebben we links laten liggen. Het is een mooi aangelegd park, het heeft alleen niks met Cyber te maken behalve dan dat het gesponsord wordt door Maroc Telecom.
Dan lopen we weer in het nieuwe gedeelte van Marrakesh, grote brede straten met veel winkels. Bij La Poste nemen we een bakje koffie en vervolgen onze weg via grijze portals richting treinstation. We komen weer door een groot park, El Harti, en vervolgens op een grote boulevard met veel verkeer. Op een kruising met twee zebrapaden staan maar liefst vier agenten de voetgangers te helpen levend de weg over te komen.

Rond drie uur zijn we dan eindelijk bij het station. Het is behoorlijk modern, het past bij dit deel van de stad. Er staan voor de rest van de dag maar liefst drie vertrekkende treinen aangekondigd – het is er iets minder druk dan op CS Utrecht geloof ik.

Via een andere route komen we weer bij La Poste in de buurt, er is iets verderop nog een grijze portal en als we daar aankomen blijkt er een stalletje met schepijs te staan, wat vervelend! En met bijzondere smaken, Marokkaans en ori├źntaals. Lekker!
Hier is ook een modern winkelcentrum, we lopen er even doorheen maar naar onze maatstaven is het niet echt bijzonder.

Op de terugweg naar het hotel komen we nog langs een must-see, de Ben Youssef Medersa koran school. Daar hebben we niks van kunnen zien omdat die gerenoveerd wordt.

Omkleden in het hotel en op zoek naar een restaurant dat Vincent op de terugweg gespot had. Hij vindt het nog terug ook door de wirwar van straatjes en kwart voor acht stappen we naar binnen. Blijken we de eersten te zijn, het was ons al eerder opgevallen dat Marokkanen late eters zijn. Om half negen zit de tent helemaal vol.
Wijn gaat per fles. Vooruit dan maar.

Ook hier betalen we met de pinpas. Hoeveel zou er nog op staan?

85DsM8K

st4zPT5
Cyber park

74Csjvm
Wandelpad in het midden van de weg

xDSh69m

hGPWJ8z
Mobiele bernzinepomp. Benzine en diesel zijn ongeveer 1 euro per liter

nX7cPXk
Achter deze poort begint de oude stad weer met de smalle straatjes

kF3cKc6

Smalle steegjes

BvJcw4K
Mooi kleurrijk

21 kilometer gelopen vandaag.