Pieterpad: Zuidlaren – Rolde – Schoonloo – Sleen

Ons tweede Pieterpad weekend is 26 t/m 28 april, en net als het eerste weekend is de weersverwachting niet echt geweldig. Temperatuur iets boven de 10 graden, en elke dag kans op regen.
Hoe bereid je je hierop voor? Wat voor kleren neem je mee, wel/geen jas, wel/geen regenpak, wel/geen paraplu.
We lopen drie dagen met een rugzak, dus je wilt zeker niet teveel meenemen. Ik hou het op t-shirt, trui, vest en paraplu; dat moet kunnen, vorige keer was een paraplu onbruikbaar vanwege de harde wind, dit weekeinde is er gelukkig niet veel wind.

De drie etappes: vrijdag Zuidlaren – Rolde (19 km), zaterdag Rolde – Schoonloo (23.5 km), zondag Schoonloo – Sleen (30 km).
Let wel: dat zijn de afstanden die wij gelopen hebben, en dat is vaak meer dan de officiële route omdat wij hier en daar omlopen.

Zuidlaren – Rolde

De dag begint met een treinreis van Utrecht naar Groningen, daar vandaan met de bus naar Zuidlaren en een kleine wandeling naar het startpunt van onze tocht naar Rolde.
Al snel zijn we Zuidlaren uit en komen in bossen en heide terecht, hier en daar met hunebedden. Er liggen weinig plaatsen onderweg, alleen Schipborg en Gasteren liggen op de route. Schipborg ligt erg dicht bij Zuidlaren terwijl Gasteren halverwege de route ligt, dat wordt dus onze koffie-met-wat-lekkers plek: Pannenkoekenboerderij Brinkzicht.

We slapen in Rolde in een Bed&Breakfast: B&B Bij De Molen. Inderdaad, naast de molen in Rolde. Eten doen we bij Brasserie De Drie Heeren.
Mijn oudste neef Maarten studeert in Groningen en speelt handbal in Rolde. Voor de grap deelde ik onze locatie in Rolde met hem – zegt ie dat hij daar vanavond ook is met een van zijn broers in verband met een feest. Dus afgesproken dat wij daar ook even langs komen, het feest bleek om vrijwilliger Paul te gaan – hij had een lintje op koningsdag gekregen.

De wit-rode bordjes markeren de Pieterpad route (meestal zonder de tekst Pieterpad zoals op de foto)

In de verte de toren van Rolde – ons doel.

Mijn kleine neefjes

Rolde – Schoonloo

Om 11 uur trekken we de deur in Rolde achter ons dicht. Het had ’s ochtends al geregend, en er dreigt meer te komen. Desondanks gaan we onderweg, daar zijn per slot de paraplu’s voor.
Er ligt maar één plaatsje op de route en dat is slechts enkele kilometers vanaf Rolde, daar zijn we toch maar naar toe gegaan voor de koffie-met. Het plaatsje heet Anderen en ook daar konden we zien dat het koningsdag was, er stond namelijk precies één man koopwaar aan de weg te slijten ondanks het regenachtige weer.
We krijgen koffie bij Hotel Restaurant de Herberg van Anderen.
Na Anderen moeten we in de bossen allerlei hindernissen nemen om over prikkeldraad te komen. Daar hebben ze leuke bouwwerkjes voor gemaakt, die gebruiken we dan ook voor de oversteek.

Iets over de helft van de route kun je nog naar een eet- en drink gelegenheid lopen, Buitencentrum Boomkroonpad, daar krijgen we een ijsje. Het is een kilometer van het Pieterpad af, maar dat is een ijsje wel waard. Er blijkt ook kindervertier te zijn, bijvoorbeeld een verhoogde wandelstellage door de kruinen van de bomen.
En er is vertier voor ons: ook tijdens het Pieterpad wandelen zijn we bezig met het spel Ingress, in dit park staat een aardig aantal portals en die moeten we natuurlijk even bezoeken.

Dan komen we aan in Schoonloo, een lief klein dorpje met een café en een herberg, beide met restaurant. Vincent heeft de herberg geregeld voor de overnachting, maar eerst gaan we een biertje drinken in Café Restaurant Hegeman. Daar zitten twee mannetjes aan de stamtafel wat te kletsen met een heerlijk lokaal accent. Ze krijgen eten: een flink opgebouwd broodje hamburger, sla en frites. Ik zit me af te vragen hoe die oude mannetjes zo’n hoog broodje hamburger naar binnen krijgen, ze lijken me niet de types om het hele ding op te pakken en er de tanden in te zetten. En met mes en vork lijkt het me ook een opgave.
De oplossing van de heren: laagje voor laagje opeten. Eerst het bovenste broodje, en dan zo naar beneden werken. Tja, zo kun je ook een broodje hamburger eten.

Wij slapen dus in Herberg de Loohoeve, daar zit ook een restaurant bij en dat blijkt een Michelinster te hebben. We kijken elkaar aan – zullen we dat doen, lekker luxe eten vanavond? De brief op het bed is dreigend, we zijn van harte welkom in het restaurant te eten, maar je moet wel van tevoren reserveren want het zit vaak vol. Dat hadden we dus niet gedaan.
Gelukkig was er nog plek, sterker nog de helft van de tafels bleek nog leeg te zijn. We gaan voor een viergangen menu met bijpassende wijnen, het is verrukkelijk. Gelukkig maar, want de rekening de volgende dag is er ook naar.
Na het eten lopen we ongeveer heel Schoonloo nog even door; een kwartier later zijn we weer terug, zo groot is het…

Regen…

Prikkeldraadoverstapjes

Wandelen door de kruinen van de bomen

Schoonloo – Sleen

De derde etappe van dit weekeinde heeft helemaal geen dorpjes op de route. Toch willen we onderweg wat nuttigen, dat kan in het plaatsje Schoonoord, maar dan moeten we wel een aantal kilometers omlopen.
De route naar Schoonloo loopt vooral door bossen, veel meer dan dat zien we dan ook niet. De weg naar Schoonoord loopt langs een kanaal met een leuk bruggetje erover, bij de ingang van het dorp staan twee reuzen stoelen. Dan komen we erachter dat bij dit dorp het openluchtmuseum Ellert en Brammert ligt, Ellert en Brammert zijn twee reuzen die volgens een legende zo’n vier eeuwen geleden hier gewoond moeten hebben. Dit museum geeft een indruk van hoe het leven in die tijd geweest moet zijn.
Eerst zijn we in Schoonoord naar Café Restaurant De Haven geweest voor wat eten en drinken, daarna zijn we naar het openluchtmuseum gelopen. We zijn even naar binnen geweest – niet zozeer omdat we graag wilden zien hoe het hier vier eeuwen geleden was, maar omdat er een aantal Ingress portals op dit terrein stonden. En die moesten we natuurlijk even bezoeken.

Dan de laatste stint naar Sleen. Het meest opmerkelijke onderweg was het monument dat is opgericht voor de bedenkster van het Pieterpad, mevrouw Toos Goorhuis – Tjalsma. Tot we in de buurt van Sleen zijn lopen we weer voornamelijk door bossen, bij tijd en wijle onder de paraplu.

In Sleen drinken we nog wat bij Restaurant Theater De Deel. Onderweg hadden we al wat andere Pieterpad wandelaars gezien, ze hadden ons allemaal ingehaald tijdens onze omweg in Schoonoord, en nu zaten ze al aan de drankjes bij dit restaurant. Leuk om elkaar weer te zien en de tocht van vandaag te bespreken. Men vond het nogal, uh, raar dat we uiteindelijk 6 kilometer om gelopen hebben voor een kopje koffie, zeker omdat dit een lange route van 24 kilometer is.

Na het drankje op naar de bus die ons naar Emmen brengt; dan met de boemel naar Zwolle en als laatste met de intercity terug naar Utrecht.
En dan zit het weekend er alweer op.

Het Pieterpad avontuur begint trouwens op een wedstrijd te lijken, zoals in deel 1 vermeld waren we op het idee gekomen voor het Pieterpad door een collega van me. Zij loopt met een vriendin van haar de tocht, zij zijn afgelopen vrijdag gearriveerd in Sleen, wij vandaag. De vraag is wie als eerste de volgende etappe gaan doen…

De stoelen van Ellert en Brammert

Het monument voor de bedenkster van het Pieterpad

Hey! Wie heeft mij van achteren op de foto gezet?

De kerk van Sleen in zicht!