Pieterpad: Pieterburen – Winsum – Groningen – Zuidlaren

Enige tijd geleden hoorde ik een collega vertellen dat ze het Pieterpad ging lopen. Dat klonk als een leuk idee en toen ik er ‘s avonds over begon met Vincent werd hij ook enthousiast en bestelde gelijk het Pieterpad boekje. We gaan dus het Pieterpad lopen – een afstand van zo’n 485 kilometer verdeeld over 29 etappes.

Ik pak de agenda erbij en plan alvast een aantal weekeinden, proberen drie etappes per weekeinde te doen.

Het weekeinde van 15-17 maart is voor de eerste drie etappes: vrijdag Pieterburen – Winsum (12 km), zaterdag Winsum – Groningen (19 km), zondag Groningen – Zuidlaren (21 km).

De weersverwachting is ronduit slecht – elke dag regen. Maar hoe dichterbij het weekend komt hoe minder slecht het wordt, en op vrijdag vertrekken we per trein eerst naar Winsum waar we onze rugtassen alvast naar het hotel brengen, vervolgens met de bus naar Pieterburen .

Pieterburen – Winsum

En dan schijnt de zon! Vincent heeft het boekje met de route in de aanslag, ik heb een webpagina gevonden waarop ik kan zien wat de route is en waar ik loop. Moet goed komen.

Zodra we Pieterburen uit zijn merken we hoe hard het waait. Heel erg hard, je moet goed opletten dat je niet ergens de sloot in waait. De paden zijn prima begaanbaar, deels door de weilanden, deels over autowegen. De weg leidt langs twee dorpjes, Eenrum en Mensingeweer, en dan komen we al snel in Winsum aan en zit de eerste etappe er op. Na tweeëneenhalf uur zijn we in Winsum.

We drinken een biertje bij Café J&A en eten bij de Gouden Karper. Daarna nog een kleine wandeling naar ons hotel De Jongens Uit De Buurt waar we in een bedstee overnachten.

Winsum – Groningen

Het regen pijpenstelen, voorlopig komen we niet weg. Na het ontbijt dan maar weer naar de Gouden Karper voor een kopje koffie, en dan weer terug naar De Jongens Uit De Buurt voor meer koffie. Dit stukje is bovendien het eerste stukje van deze etappe.

En dan wordt het om half twee plotseling droog, dus rugzak op en gaan!

Net als vrijdag waait het erg hard. We moeten weer door weilanden, alleen is niet alles bestraat en moeten we door modder en plassen heen baggeren.

Na een uur komen we in Garnwerd aan. In Garnwerd aan Zee krijgen we een kopje Groningse mosterdsoep. Lekker.

Nu nog een lang stuk via Oostum en Wierum naar de stad Groningen. Het was nog even spannend bij Wierum, volgens Vincent zijn boekje moesten we door Wierum, volgens mijn digitale kaart niet. Gelukkig kwamen twee lokale mensen ons helpen – de brug bij Wierum is buiten gebruik daarom is de route verlegd naar wat mijn kaart aan gaf. Achteraf konden we het ook op de website van het Pieterpad terug vinden dat hier een omleiding is. Volgende keer goed lezen dus.

Om 6 uur ‘s avonds komen we dan bij Groningen Hoofdstation aan – het eindpunt van deze dag, we zijn vier en een half uur onderweg geweest inclusief de soepstop.

Nog een stukje lopen naar het hotel – het valt niet mee, heb het wel gehad voor vandaag.

We hebben gegeten in restaurant ‘t Feithhuis en geslapen in hotel Best Western bij de jachthaven in Groningen.

Groningen – Zuidlaren

Er hangen buien in de lucht maar die moeten in de dag uitdoven. Kwart voor twaalf zijn we weer bij het hoofdstation waar de route officieel begint. Ongeveer halverwege de route ligt Haren, daar maken we een tussenstop bij Paviljoen Sassenheim voor koffie met gebak, daarna via Midlaren naar Zuidlaren. Weer moeten we heel wat modder en plassen water trotseren, om vijf uur komen we op het eindpunt aan. We zijn vijf uur en een kwartier onderweg geweest, inclusief de stop in Haren.

Bij het Eethuis voor Allen is het dan tijd voor een drankje, we moeten 3 kwartier wachten op de bus. Die brengt ons binnen een half uur terug naar station Groningen.

Van meerdere mensen hadden we gehoord dat de eerste dagen saai zouden zijn omdat je vooral in en langs weilanden loopt. Wij hebben dat helemaal niet als saai ervaren, het is gewoon leuk om eens door de landerijen te banjeren via allerlei paadjes en bruggetjes.

En we waren niet alleen, op gezette tijden ontmoet je andere Pieterpad lopers, ook mensen die het van zuid naar noord lopen.

Op naar de volgende etappes!