Categoriearchief: Zonder tweets

Vliegen: Aerobatics

Vluchtnummer 295
Vluchtnummer 296
Vluchtnummer 297

Afgelopen zondag heb ik solo de sequence geprobeerd; het viel niet echt mee, en ik wacht nog steeds met het opgeven voor de wedstrijd.
Vandaag vlieg ik eerst met Sebo, en het ging uitstekend. Toevallig was vanmiddag ook een oefendag voor de wedstrijd, en de PH-MBW stond er ook omdat Hans Faas mee deed met de oefendag. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, en de sequence gevlogen onder toeziend oog van een aantal mede-aerobatters op de grond. Het voelde goed genoeg, en vanaf de grond zag het er redelijk uit – ik geef me op voor de wedstrijd volgend weekeinde!

Sneak Preview: Hairspray

Na een onderbreking van vele weken eindelijk weer eens naar een Sneak Preview. En het was niet mijn type film: Hairspray. Het is een musical die speelt in 1962, gaat over het onderscheid tussen blanken en zwarten, en hoe muziek en dans ze bij elkaar brengen.

Gelukkig vond Vincent hem wel leuk.

Vliegen: Aerobatics

Sinds 28 maart heb ik niks mee geschreven over vliegen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet gevlogen heb. Op 28 maart zat ik op vlucht nummer 280, nu (11 augustus) zit ik op nummer 294.
In de tussenliggende periode heb ik flink wat aerobatics solo en met Sebo gevlogen; daarnaast heb ik het “12e uur” met Sebo gevlogen voor mijn brevetverlenging, en een paar keer geland op het IJsselmeer (zie blog entry van 21 juli 2007). Gister ben ik nog naar Teuge gevlogen met de PH-MBW om een piloot te brengen naar de para-kist die daar gerepareerd is.

Vandaag dus vlucht nummer 294; er moet een besluit komen: over 2 weken zijn aerobatics kampioenschappen en de vraag is: ga ik meedoen of niet! Er zijn 4 klassen: Beginners, Sportsmen, Intermediate en Advanced, ik ga dan meedoen met de Beginners.
Ik vlieg vandaag met Sebo, en op de grond nemen we eerst de sequence door; vervolgens de lucht in. Het gaat prima, Sebo is erg tevreden en zegt: MEEDOEN! Ik wacht nog even af, ik wil eerst zelf nog een keer oefenen om te kijken hoe het gaat zonder instructeur.

Vakantie: Moskou – Peking, dag 18

Om tien uur worden we in de bus geladen voor de reis naar het vliegveld, we gaan weer naar huis. Ondanks wat files in het centrum van Peking zijn we ruim op tijd op het vliegveld, en het kost niet al teveel tijd en moeite om door de formaliteiten heen te komen zodat we nog zo’n twee uur over hadden na de paspoortcontrole.
De vlucht richting Wenen vertrok een half uur te laat, maar komt desondanks op tijd aan.

Op naar de aansluitende vlucht, maar bij de security check gaat het fout: in Peking hadden we nog snel op het vliegveld twee flessen chinese wijn gehaald, en zie zaten dus in onze handbaggage. En dat komt niet door de check heen, het is meer dan 100 milliliter. Shit. Maar de beste man bij de controle was erg aardig en stelde voor dat we de flessen in 1 van onze rugtassen zouden stoppen, en de rest in de andere rugzak, en degene met de flessen alsnog als gewone bagage inchecken. Ik had daar niet zo’n zin in, maar Vincent heeft het toch gedaan. Nou maar hopen dat de flessen niet kapot gaan onderweg.

Mooi op tijd om half elf stonden we op Schiphol, en jawel, de flessen hadden de reis in het bagageruim overleefd; helaas mistten we op een paar minuten na de trein naar Utrecht, dus een half uurtje wachten. Om kwart over twaalf ’s nachts waren we uiteindelijk thuis.

Vakantie: Moskou – Peking, dag 17

Alles voelt weer goed, ik heb zelfs honger. Kan ik op deze laatste dag ook nog wat genieten van de chinese keuken!
Alleen ging de laatste dag niet helemaal volgens planning. We zijn begonnen met fietsen huren, dat ging goed. We kwamen bij een soort tempel terecht op een heuvel met uitzicht over de verboden stad. Helaas was het weer nu wel extreem grijs en konden we helemaal niet ver kijken. En toe begon het te regenen, ook na een tijd wachten werd het niet droog, dus maar een paar regencapes gekocht en terug naar het hotel gefietst, en de fietsen ingeleverd ondanks de plannen van Vincent om nog wat dingen per fiets te bezoeken. Het zag er niet naar uit dat het nog droog zou worden.
Dat werd het dus wel, twee uur na het inleveren van de fietsen scheen zelfs de zon – balen! Toen maar met de metro naar de plek die we nog uitgezocht hadden. Het bleek erg toeristisch, dus ik stelde voor niet hier maar ergens anders even te gaan zitten; dat ging helaas ook niet goed, we belandden in een woonwijk (hutong) die vooral door toeristen bezocht werd en niet echt leek op wat wij elders gezien hadden. Geen terrasjes te vinden en we bleken ook nog de verkeerde kant op te lopen.
Na lang lopen belandden we uiteindelijk in de winkelstraat waar we eerder op het terras gezeten hebben. Prima.

Nu nog ergens eten, ik wilde wel weer naar een restaurant zoals gisteravond, dus met de metro naar een plek waar veel restaurants zouden moeten zitten. Dat was ook zo, maar dan vooral fastfood. Na veel omzwervingen kwamen we weer in de buurt van het hotel, en de tijd begon ook te dringen omdat rond half tien veel restaurants dicht gaan. Uiteindelijk hebben we nog wel lekker gegeten (ik heb een halve eend weggewerkt), maar het type restaurant is niet geworden wat ik wilde.

Nog iets over het verkeer in Peking. Net als in Mongolie wordt hier veelvuldig getoeterd, maar de chaos is iets minder groot. Fietsers hebben ruim baan, over het algemeen zijn de fietspaden erg breed.
Voetgangers is een ander verhaal, auto’s en voetgangers is net als water en vuur. Voetgangers steken over waar en wanneer ze willen, rood of groen, maakt niet uit. Maar ook al hebben voetgangers groen licht, dan komen auto’s die ook groen hebben luid toeterend aanzetten en geven totaal geen voorrang aan voetgangers, uitkijken geblazen.
Om dit weer wat te reguleren staan bij heel veel stoplichten mannetjes met vlaggen die je flink uitschelden als je het waagt over te steken zonder zijn toestemming.
Overigens zie overal veel officiele mensen op plateau’s in de houding staan, kennelijk moeten ze iets bewaken. Ik krijg vaak een Melkert-baan gevoel.

Lees verder