Propellerschade aan de PH-MBW

De kromme punt van het propellerblad

Propellerschade? Had de propeller niet net een opknapbeurt gehad?
Tja, het kan verkeren.

Wat is er gebeurd?
John, de eigenaar van de andere helft van ons vliegtuig de PH-MBW, wilde afgelopen woensdag, eind van de dag, nog even lekker de lucht in; er moest eerst getankt worden, dus op naar de pomp. Het tankplatform is een plaat beton met daarin een sleuf met roosters rond de pomp voor de afvoer van het water. De roosters hebben een lengte van ongeveer een meter per stuk, maar door de slechte staat van het beton liggen ze niet altijd netjes recht in de sleuf.
John had waarschijnlijk de pech dat hij net met het neuswiel het eindpunt van een rooster opreed waardoor het rooster aan de andere kant opwipte en gepakt en weggeslingerd werd door de propeller. Er was een enorme knal, en nadat de boel uitgezet was bleek de tip van één propellerblad deels afgebroken en deels flink verbogen te zijn. Er was gelukkig niemand vlakbij de pomp, niemand werd geraakt.

Uiteraard is het vliegtuig niet meer vliegbaar; de propeller is niet meer te repareren en wordt vervangen. Een ander punt is de staat van de motor, die heeft een flinke tik gehad en het is de vraag of het inwendige van de motor beschadigd is door de ‘shockload’. Volgens het handboek moet na zo’n klap de motor geïnspecteerd worden en dat gaat binnenkort gebeuren. Vandaag is de motor van het vliegtuig afgehaald en wordt morgen naar België gebracht voor inspectie. Mocht de motor geen verdere schade opgelopen hebben, dan is die binnen een paar weken weer terug; de propeller duurt helaas langer, mogelijk een week of zes. Voorlopig staan we dus weer aan de grond.

Het is gewoon een kwestie van pech, en een stuk slecht onderhoud van het tankplatform op Hilversum; gelukkig is niemand gewond geraakt en is het verder verzekeringswerk.

Hieronder staan de foto’s van de schade, het rooster dat de schade veroorzaakte en de plek waar het rooster lag.

Hier lag het rooster
De kromme punt van het propellerblad
Er is een stuk afgebroken
Zo hoort het
De kromme punt van het propellerblad
Het bewuste rooster
Flinke klap geweest
Demontage: eerst de spinner
De spinner eraf
Zo moet je een propeller monteren
Trekbouten eraf
Propeller zit er nu los op
De twee punten krijgen het draaimoment van de krukas; de bouten zijn alleen voor de trekkracht
Wat zullen we er eens mee doen?
Proploze krukas
De kap eraf
Duidelijk zichtbaar de motor met daaromheen het witte brandschot
Onderkant losmaken
En eraf.
Het wordt nu een beetje kaal.
De vacuum pomp voor de instrumenten
Olie uit de motor
Boven- en onderkap
In het midden het olieverzamelvat, linksonder het witte geval met de drie aansluitingen is het oliesysteem die op-de-kop vliegen mogelijk maakt (inverted system)
Het witte is het oliefilter; de blauwe kabels komen uit een van de magneten voor de ontsteking
Krukas, startmotor (rechtsonder de krukas) en dynamo (linksonder de krukas)
Eerste stuk brandschot weggehaald
Rest van brandschot weghalen
De heel kleine pijpjes zijn voor de directe brandstofinspuiting bij een koude start
Cylinder met al zijn aansluitingen; je ziet ook de 2 bougies aansluitingen per cylinder, 1 boven en 1 onder
Luchtinlaat eraf
Het wordt kaler en kaler
Uitlaat eraf
Kaler en kaler
Uitlaat
Vacuum pomp
Slangen en kabels losmaken. Onderaan de motor (onder het witte plaatje) zit de carborateur
Koffie!
Alles is nu los
Alles is nu los
Takel
Zonder motor valt het vliegtuig achterover
Takel
Takel aansluiten
Takel omhoog
Laatste bouten los
En daar hangt 'ie
Helemaal los
Op naar de auto
In de auto zien te krijgen
In de auto
De restanten
De restanten
De restanten
Hij staat in de auto
Hij staat in de auto
Goed vastgebonden
De restanten
De restanten
De restanten
Afdekken
Afdekken
En de boven- en onderkap er weer op
En de boven- en onderkap er weer op
Zielig…
Zielig…